lunes, 25 de diciembre de 2023

La Vivienda en Canarias - Housing in the Canary Islands


 
 

Canarias tiene un déficit, hoy, de 40 mil viviendas Públicas para los canarios y canarias. El Gobierno de Canarias lleva más de 15 años sin ofertar vivienda publica accesible para los/as isleños.  

Desde las diferentes Instituciones Canarias no se han ocupado de atender esta necesidad real y mientras tanto, por el camino del olvido, la situación de acceso a una vivienda se ha convertido, no solo en odisea sino en misión imposible a precio razonable. 

Ahora parece que quieren salir en la foto y construyen viviendas o aportan suelo para unas cantidades que se antojan nimias, que no cubren la demanda real existente para la población local.

Veamos algunos datos importantes que nos sitúan ante la problemática que la sociedad civil canaria debe afrontar para exigir a los políticos, las medidas necesarias para abordarla con eficacia, mirando al presente, pero evaluando el futuro previsible de evolución si las circunstancias no se abordan adecuadamente.

VIVIENDAS EN ALQUILER VACACIONAL EN CANARIAS

En Canarias, el parque de viviendas destinadas al alquiler vacacional alcanza oficialmente la cifra de 42 mil viviendas registradas, lo que supone aproximadamente una oferta de 172 mil camas turísticas además de las camas turísticas. 

Hay datos que hablan de la existencia de hasta 175 mil viviendas vacacionales, lo cual implicaría que una gran cantidad de ellas no están registradas ni con los permisos necesarios. Esta acción complica el acceso a la vivienda, la oferta para alquiler local disminuye.

CIENTOS DE MILES DE VIVIENDAS VACÍAS EN CANARIAS

En Canarias hay, cientos de miles de viviendas vacías que no están en el mercado de alquiler. Desde el Gobcan no se establecen políticas certeras de incentivación para que las viviendas se incorporen al mercado de alquiler. Así sin los datos, dos de cada diez viviendas en Canarias, el 19,4% del parque total, está vacía y desocupada. En total, se trata de 211.331 pisos vacíos.

En las islas Canarias, al tiempo que crece la demanda de viviendas aumenta el número de las desocupadas. En los últimos 20 de años, entre 2001 y 2021, los pisos vacíos han aumentado un 53% mientras que el parque de vivienda solo ha crecido un 30%.  

En Canarias, el suelo es escaso, muy escaso. Nuestro territorio es limitado para seguir en una escalada devoradora de nuestros espacios tanto en interior como en zonas costeras, apoyando la construcción ilimitada. No es viable este crecimiento desmesurado.

Se hace necesario impulsar una Ley de Vivienda Canaria que estimule la puesta en el mercado, con garantías para todas las partes. El problema de acceso a la vivienda se recrudece y más en esta tierra por nuestras propias condiciones de islas. 

Hemos cometido el error de impulsar la idea de que la vivienda es una producto de inversión financiera de rentabilidad mensual y lo hemos llevado al terreno de la especulación, olvidándonos del derecho a acceder a un hogar. No hemos sabido conjugar, ni limitar el juego especulativo.

BAJO NIVEL SALARIAL EN CANARIAS


Los bajos salarios que se pagan en Canarias impiden que los isleños puedan afrontar alquileres o compras de vivienda al disponer de menor renta que quienes vienen de fuera a establecerse en nuestras Islas. 

De hecho, la vivienda es uno de los principales factores de pobreza y riesgo de exclusión que existe en Canarias según el informe referido al Archipiélago presentado recientemente. Tenemos los niveles salariales más bajos de España y muy por debajo de la media de la UE.  

Somos ciudadanos de tercera y pobres dentro de la UE. Así lo confirma también el último informe que señala a Canarias, nuestro País, como el más pobre dentro de las RUP – Regiones Ultraperiféricas de la UE.

EL LIBRE ESTABLECIMIENTO DE PERSONAS Y LA LIBRE CIRCULACIÓN DE TRABAJADORES, INCREMENTAN LA DEMANDA DE VIVIENDA Y LA ENCARECE

Cada año vienen 30 mil personas desde España para afincarse definitivamente en Canarias, lo cual supone un incremento de la demanda anual de vivienda. Hemos de añadir a las personas procedentes desde la UE – un mercado de más de 400 millones de personas que haciendo uso inevitable de los principios europeos de libertad de establecimiento y libre circulación de trabajadores – se trasladan para quedarse a vivir aquí, en nuestras Islas. Esta avalancha también incrementa la demanda de vivienda. 

Como ejemplo, podemos observar la preocupación de la patronal hotelera ASHOTEL, más preocupada en conseguir soluciones de habitabilidad para sus trabajadores foráneos que por el problema que atraviesan los/as isleños/as.

VENTA DE VIVIENDA A EXTRANJEROS

3 de cada 5 viviendas vendidas en Canarias van a parar a manos de extranjeros. A cada venta de territorio, de parcela, de vivienda, perdemos mayor soberanía para decidir sobre nuestro camino y destino, así como para gestionar nuestros recursos. Cuando vendes a extranjeros dejas de ser propietario de tu propia tierra y ya no decides sobre ella.

NÓMADAS DIGITALES EN CANARIAS

Actualmente hay 30 mil nómadas digitales viviendo afincados en el Archipiélago Canario.Para afrontar esta situación y otras igual de complejas que atravesamos en Canarias con una visión de futuro, solo cabe tener la capacidad real para legislar acorde a los intereses Archipiélagos de quienes aquí vivimos y no para los intereses foráneos que nada tienen que ver con los nuestros. 

La llegada masiva de nómadas digitales hace que el problema de acceso a la vivienda cobre otra dimensión. A mayor demanda se produce una subida inevitable de precios y mayor dificultad para encontrar vivienda asequible para la propia población local

ESTATUS DE PTU – PAÍS Y TERRITORIOS DE ULTRAMAR

La Plena Integración de Canarias en la UE a través del Estatus de la RUP, demuestra que no sirve para nuestro Archipiélago.  Canarias: Región Ultraperiférica

Nuestro país, no puede permitirse soportar las libertad de establecimiento de personas, ni de circulación de trabajadores, ni la libertad de movimiento de capitales, ni formar parte del Espacio Schengen que nos convierte en frontera de la UE al sur del Atlántico. 

El actual modelo de adhesión a la UE nos hace un daño irreparable e irrecuperable pues tampoco nos permite poder tomar medidas legislativas eficaces, de presente y futuro, para evitar la avalancha continuada de personas de la UE con destino a nuestro País Canario.

Esta situación de desplazamiento hacia el Archipiélago está generando, cada vez con mayor gravedad, un incremento de la demanda exagerada que provoca que el precio de la vivienda, tanto de alquiler como de venta, se incremente ante la falta de suelo. Se estima que la necesidad de vivienda, en pocos años, rozará la escalofriante cifra de 140 mil viviendas.

¿Dónde tienen pensado construir tanta vivienda?

Este modelo de crecimiento es destructor para el Archipiélago Canario. No es posible sostenerlo en el tiempo porque requiere una mayor demanda de servicios en todos los ámbitos. 

Desde Sanidad, Educación, Transporte y Movilidad interior, Generación de Residuos y necesidad de reciclaje, mayor invasión de generación eléctrica para atender no solo el incremento poblacional sino también el crecimiento del sector turístico. 

El Archipiélago Canario debiera solicitar de forma urgente a través del Parlamento Canario el cambio al Estatus de PTU – País y Territorio de Ultramar por las ventajas que supondría para nuestras Islas, al poder negociar una relación particular con la UE, acorde a nuestras especificidades.

Con el Estatus de PTU, nos permiten seguir siendo ciudadanos europeos de pleno derecho, poder circular libremente por la UE, beneficiarnos de acceso a fondos económicos de desarrollo específicos, ampliar la libertad comercial necesaria para Canarias.

Seríamos considerado País tercero a efectos comerciales lo que nos permitiría abastecernos de Europa a precios muy competitivos al aplicarse las subvenciones a la exportación de productos de la UE hacia países fuera de la UE, igual que cuando Canarias estaba vinculada a Europa a través del Protocolo II de Adhesión.

Podríamos limitar el establecimiento de personas en nuestro territorio. Podríamos tener un control sobre el acceso al mercado laboral canario para establecer políticas de incentivación a la contratación prioritaria de canarios/as. 

Evitar la emigración masiva de talento joven que hoy se marcha fuera de nuestra tierra en busca de trabajo y mejores salarios. 

Seguiríamos enumerando las posibilidades que se abren para ejercer un Gobierno para los intereses propios de nuestro Archipiélago como herramienta para un desarrollo y progreso sostenible de verdad pero lo dejamos aquí como aproximación de las opciones que se nos pueden abrir.
 
Ricardo González Roca Fonteneau

Grupo Canario de Opinión


 

 

 

 

 

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Housing in the Canary Islands: History of an island social drama

Today, the Canary Islands have a deficit of 40,000 public housing units for the Canary Islanders. For more than 15 years, the Canary Islands Government has not offered accessible public housing for the Canary Islanders.  

The different Canarian Institutions have not taken care of this real need and in the meantime, by the path of oblivion, the situation of access to housing has become, not only an odyssey, but a mission impossible at a reasonable price.

Now it seems that they want to appear in the photo and build houses or provide land for a quantity that seems insignificant, which does not cover the real existing demand for the local population.

Let us look at some important data that place us before the problem that Canarian civil society must face in order to demand that politicians take the necessary measures to deal with it effectively, looking at the present, but evaluating the foreseeable future evolution if the circumstances are not dealt with adequately.

HOLIDAY RENTAL HOUSING IN THE CANARY ISLANDS

In the Canary Islands, the stock of holiday rental properties officially stands at 42,000 registered properties, which represents approximately 172,000 tourist beds in addition to tourist beds. 

There are data that speak of the existence of up to 175,000 holiday homes, which would imply that a large number of them are not registered and do not have the necessary permits. This action complicates access to housing, the supply for local rental diminishes.

HUNDREDS OF THOUSANDS OF EMPTY PROPERTIES IN THE CANARY ISLANDS

In the Canary Islands there are hundreds of thousands of empty homes that are not on the rental market. 

The Canary Islands government has not established accurate incentive policies to bring these properties onto the rental market. 

Thus, without the data, two out of every ten homes in the Canary Islands, 19.4% of the total stock, are empty and unoccupied. In total, there are 211,331 empty flats.

In the Canary Islands, at the same time that the demand for housing is growing, the number of unoccupied flats is increasing. In the last 20 years, between 2001 and 2021, the number of empty flats has increased by 53% while the housing stock has only grown by 30%.  

In the Canary Islands, land is scarce, very scarce. Our territory is too limited to continue in a devouring escalation of our spaces both inland and in coastal areas, supporting unlimited construction. This excessive growth is not viable.

It is necessary to promote a Canarian Housing Law that stimulates the placing on the market, with guarantees for all parties. The problem of access to housing is worsening, and even more so in this region due to our own island conditions.

We have made the mistake of promoting the idea that housing is a financial investment product with a monthly return and we have taken it into the realm of speculation, forgetting the right to have access to a home. We have not known how to combine or limit the speculative game.

LOW WAGES IN THE CANARY ISLANDS

The low salaries paid in the Canary Islands prevent the islanders from being able to afford to rent or buy a home, as they have less income than those who come from abroad to settle in our Islands.

In fact, housing is one of the main factors of poverty and risk of exclusion in the Canary Islands, according to the recently presented report on the archipelago. We have the lowest wage levels in Spain and well below the EU average.  

We are third-rate citizens and poor within the EU. This is also confirmed by the latest report which points out that the Canary Islands, our country, is the poorest of the outermost regions of the EU.

THE FREE ESTABLISHMENT OF PEOPLE AND THE FREE MOVEMENT OF WORKERS INCREASE THE DEMAND FOR HOUSING AND MAKE IT MORE EXPENSIVE.

Every year 30,000 people come from Spain to settle permanently in the Canary Islands, which means an increase in the annual demand for housing. We must add to this the people coming from the EU - a market of more than 400 million people who, making unavoidable use of the European principles of freedom of establishment and free movement of workers - are moving to live here in our Islands. This influx also increases the demand for housing.

As an example, we can observe the concern of the hotel employers' association ASHOTEL, which is more concerned with finding housing solutions for its foreign workers than with the problem faced by the islanders.

HOUSING SALES TO FOREIGNERS

3 out of every 5 houses sold in the Canary Islands go to foreigners. With every sale of territory, of land, of housing, we lose more sovereignty to decide on our path and destiny, as well as to manage our resources. When you sell to foreigners, you cease to be the owner of your own land and you no longer decide about it.

DIGITAL NOMADS IN THE CANARY ISLANDS

There are currently 30,000 digital nomads living in the Canary Islands, and to face this and other equally complex situations that we are going through in the Canary Islands with a vision of the future, we only need to have the real capacity to legislate according to the Archipelagic interests of those of us who live here and not for foreign interests that have nothing to do with our own.

The massive arrival of digital nomads means that the problem of access to housing takes on another dimension. The higher the demand, the higher the prices will inevitably rise and the more difficult it will be to find affordable housing for the local population itself.

OCT STATUS - OVERSEAS COUNTRY AND TERRITORIES

The full integration of the Canary Islands into the EU through the status of the Overseas Territories and Overseas Countries and Territories (OCTs) is proving to be of no use to our archipelago. Canary Islands: Outermost Region

Our country cannot afford to support the freedom of establishment of persons, nor the free movement of workers, nor the free movement of capital, nor to form part of the Schengen Area which makes us a border of the EU to the south of the Atlantic.

The current model of accession to the EU does us irreparable and irretrievable damage as it does not allow us to take effective legislative measures, for the present and the future, to prevent the continuous flood of people from the EU to our Canary Islands.

This situation of displacement to the archipelago is generating, with increasing severity, an exaggerated increase in demand which is causing the price of housing, both for rent and for sale, to rise due to the lack of land. It is estimated that the need for housing, in a few years, will reach the chilling figure of 140,000 homes.

Where do they plan to build so much housing?

This model of growth is destructive for the Canary Islands. It is not possible to sustain it over time because it requires a greater demand for services in all areas.

From Health, Education, Transport and Internal Mobility, Waste Generation and the need for recycling, greater invasion of electricity generation to meet not only the population increase but also the growth of the tourist sector.

The Canary Islands should urgently request through the Canary Islands Parliament the change to OCT status - Overseas Country and Territory - because of the advantages it would bring to our Islands, being able to negotiate a particular relationship with the EU, according to our specificities.

OCT status would allow us to remain full European citizens, to move freely within the EU, to benefit from access to specific economic development funds, and to extend the commercial freedom necessary for the Canary Islands.

We would be considered as a third country for trade purposes, which would allow us to supply Europe at very competitive prices by applying export subsidies for EU products to non-EU countries, just as when the Canary Islands were linked to Europe through Protocol II of Accession.

We could limit the establishment of people on our territory. We could have control over access to the Canarian labour market in order to establish incentive policies for the priority hiring of Canary Islanders.

We could avoid the massive emigration of young talent that today leaves our land in search of work and better salaries. 

We could go on listing the possibilities that are open to exercise a Government for the interests of our own Archipelago as a tool for real sustainable development and progress, but we leave it here as an approximation of the options that could be open to us.

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